Zajęcia terapeutyczne
Przedszkole 7 Krasnoludków umożliwia prowadzenie diagnozy oraz terapii dla naszych Przedszkolaków, jak również dla dzieci spoza przedszkola.
Wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów oferuje kompleksową pomoc psychologiczno – pedagogiczną realizując zalecenia wynikające z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii WWR. wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
W oparciu o Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny prowadzimy dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz z opinią o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju Dziecka, realizując następujące zajęcia:
Integracja Sensoryczna
W naszej placówce znajduje się przestronna i dobrze wyposażona sala SI. Diagnozą oraz terapią zajmują się doświadczeni terapeuci.
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to sposób porządkowania przez mózg informacji, odbieranych przez zmysły. Pozwala człowiekowi na celowe działanie, właściwe reakcje organizmu. Umożliwia również wybór konkretnych informacji i odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń.
Terapia Integracji sensorycznej
Terapia SI jest usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju umiejętności poznawczych i motorycznych, takich jak np. czytanie lub jazda na rowerze. Podczas zajęć terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa. Zadaniem terapeuty jest, przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.
Kiedy możemy podejrzewać, że dziecko ma zaburzenia SI?
– Silna negatywna reakcja na mycie twarzy, czesanie włosów, obcinanie paznokci,
– Słaba lub nadmierna reakcja na ból,
– Preferuje tylko pewne typy jedzenia lub przejada się do nudności,
– Trudności z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem,
– Częste potykanie się, niezgrabność ruchowa,
– Nadwrażliwość na światło, jaskrawe kolory,
– Nie lubi przytulania lub ciągle potrzebuje dotyku oraz ocierania,
– Uderza głową, uderza przedmiotami, intensywne huśtanie,
– Unika chodzenia boso lub chodzi na palcach,
– Narzeka na drażniące metki, unika ubierania, preferuje dany typ ubrań (bardzo miękkie/bardzo szorstkie/bardzo przylegające)
– Choroba lokomocyjna, nie lubi huśtawek,
– Trudności ze zrozumieniem poleceń,
– Nadwrażliwość na dźwięki,
– Słaba równowaga,
– Trudności z jazdą na rowerze,
– Trudności z koncentracją,
– Trudności z właściwym trzymaniem narzędzia pisarskiego
Trening Umiejętności Społecznych
Dla kogo skierowane są zajęcia TUS?
Dla każdego dziecka, które we właściwy sposób chciałoby komunikować swoje potrzeby, a także wyrażać emocje w sposób produktywny, zdrowy i czytelny. Zajęcia mogą być skierowane zarówno dla dzieci nieśmiałych, jak również dla dzieci z trudnościami przyswajania zasad, a także dla dzieci, które potrzebują wzmocnienia poczucia własnej wartości.
Jaka jest forma zajęć?
Całość zajęć oparta jest w formie zabawy, przeplatanej aktywnością ruchową i plastyczną. Każde dziecko ma przestrzeń do tego, aby swobodnie wypowiedź się i wysłuchać innych. Na zajęciach omawiane i wykonywane są scenki sytuacyjne, dzieci dzielone są na zespoły wykonujące konkretne zadania, ucząc się uważnego słuchania oraz zadawania pytań w sytuacjach niejasnych.
Co dają zajęcia TUS?
Zajęcia Tus rozwijają umiejętności społeczne takie jak: właściwe relacje z kolegami, asertywność, publiczne zabieranie głosu, rozumienie potrzeb drugiego człowieka, proszenie i udzielanie pomocy, radzenie sobie z porażką oraz krytyką. Pracuję na potencjale dziecka, który pozwala zwrócić uwagę samemu dziecku na swoje mocne strony. Zajęcia Tus pozwalają dziecku uwierzyć we własne siły i możliwości, a także uczą samoświadomości.
Nad czym będziemy pracować na zajęciach?
– budowanie pozytywnego obrazu samego siebie;
– kształtowanie poczucia własnej wartości;
– wdrażanie do wyrażania siebie w różnych formach działalności;
– rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną;
– zdobywanie umiejętności dostrzegania i wyrażania emocji swoich i rówieśników;
– zdobywanie umiejętności zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych;
– uczenie się sposobów odreagowywania napięć emocjonalnych
Terapia logopedyczna
W naszej placówce prowadzimy diagnozę, terapię oraz profilaktykę logopedyczną. Przez cały rok szkolny odbywają się grupowe zajęcia logopedyczne. Na początku roku odbywają się badania przesiewowe na podstawie, których dziecko może być skierowane na pogłębioną diagnozę logopedyczną, a następnie na terapię.
Czy moje dziecko potrzebuje pomocy logopedy?
Istnieją normy rozwojowe w czasie których dziecko powinno właściwie artykułować dane głoski. Jeśli rodzic ma obawy, czy rozwój mowy jego dziecka przebiega prawidłowo, po przeprowadzeniu badania przez naszego logopedę, otrzymuje informację o potrzebie uczęszczania dziecka na terapię logopedyczną.
Opieka logopedyczna obejmuje:
– diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci;
– prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
– podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
– współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
– konsultacje dla zainteresowanych rodziców.
Zajęcia logopedyczne mają na celu:
– usprawnianie funkcji warunkujących prawidłowy przebieg nauki mowy i mówienia;
– stymulowanie procesu nabywania kompetencji i językowych;
– usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej;
– pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy;
– prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę.
Terapia psychologiczna
W naszym przedszkolu prowadzona jest bieżąca obserwacja psychologa. Psycholog ściśle współpracuje z wychowawcami oraz rodzicami przedszkolaków.
Szczególną opieką w postaci terapii psychologicznej otoczone są dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz posiadające opinie WWR.
Terapia psychologiczna to cykliczne spotkania z psychologiem adresowane do dzieci z trudnościami emocjonalnymi,edukacyjnymi i społecznymi.
Udzielana pomoc psychologiczna, polega na rozpoznawaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, a także na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych, wpływających na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu.
Rodzicu, zgłoś się do psychologa w przedszkolu, gdy:
– nie jesteś pewny, czy zachowanie dziecka mieści się w normie rozwojowej,
– niepokoi cię zachowanie dziecka,
– wychowawca zgłasza niepokojące zachowania dziecka,
– nie wiesz, w jaki sposób poradzić sobie z trudnym zachowaniem dziecka,
– nie wiesz, w jaki sposób poradzić sobie ze swoimi emocjami lub gdzie udać się po pomoc.
Terapia pedagogiczna
Celem terapii pedagogiczna w przedszkolu jest wspomaganie dzieci, które przejawiają różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Terapia pedagogiczna jest skierowana na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka, które w przyszłości mogą stanowić przyczynę trudności szkolnych.
Jak wygląda terapia pedagogiczna w naszym przedszkolu:
– Usprawnianie procesów poznawczych: ćwiczenia pamięciowe poprzez gry i zabawy typu memory, skojarzenia, quizy, zagadki,
– Praca nad uważnością: zabawy słuchowe, orientacyjno – porządkowe, gra na instrumentach muzycznych,
– Ćwiczenia małej motoryki; nawlekanie koralików, malowanie paluszkami, lepienie z plasteliny, ugniatanie masy solnej, wycinanie,
– Ćwiczenia ruchowe: zabawy naśladowcze, skakanka, wspinanie się, zabawy bieżne
Jak wykonać diagnozę?
W Przedszkolu 7 Krasnoludków diagnozy oraz terapie wykonujemy na miejscu.
Zainteresowanych rodziców prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy w celu umówienia
terminu spotkania nr tel. 510 915 565 lub 7-krasnoludkow@wp.pl
Wspierając rozwój dziecka z którym pracujemy otaczamy je kompleksową troską i opieką.
Nasi wychowawcy oraz specjaliści są w stałym kontakcie, prowadzą analizę postępów dziecka przekazując ją na bieżąco rodzicom.